Faalangsttraining voor kinderen van 11 tot 18 jaar.

Faalangsttraining voor kinderen van 11 tot 18 jaar.

Faalangst, black-out, onderpresteren, examenstress, plankenkoorts,… een groot deel van de leerlingen heeft er last van.

Faalangst is iets wel kunnen, maar zo bang zijn voor een slechte prestatie dat het je niet lukt.

Er zijn verschillende vormen van faalangst. Ze onderscheiden zich door de oorzaak en de vorm van de blokkade.

  1. Cognitieve faalangst: De gedachte “ik kan het niet” of “ik ben te dom” zorgt voor een blokkade.Het komt voor bij toetsen en examens;
  2. Sociale faalangst: Bij deze vorm ben je bang voor wat anderen over jou zullen denken. Je hebt moeite met vragen stellen of met presenteren. Je wilt anderen niet teleurstellen.
  3. Motorische faalangst: Bij deze vorm raakt je lichaam zijn normale concentratievermogen kwijt onder invloed van te grote druk of te hoge verwachtingen. Het komt voor bij sportwedstrijden of bij plankenkoorts.
  4. Verborgen faalangst: Bij deze vorm leg je de lat zo hoog voor jezelf dat je onder te grote stress werkt. Je resultaten kunnen nog wel goed zijn maar de spanning is ongezond hoog. Het is verborgen faalangst omdat hij niet of nauwelijks zichtbaar is aan de resultaten. Deze vorm wijst op perfectionisme.

Waarom faalangsttraining volgen?

In de methode ‘lefgasten’ die ik gebruik, leg ik de nadruk op de manier waarop je aan het verminderen of het verdwijnen van je faalangst kunt werken. In korte tijd zal je merken dat je je veel beter gaat voelen en dat je resultaten vooruitgaan, als je er maar op de goede manier aan werkt. Je krijgt als het ware de gebruiksaanwijzing maar je doet het zelf!

Andere gedachten…

De basis van de lefgasten methode is gebaseerd op de REGT theorie en dit is een afkorting van Rationeel Emotieve Gedrags Therapie.

Rationeel (je verstand of  je gedachten)

Emotieve (je gevoelens)

Gedrags (wat ga je doen of juist niet doen)

Therapie ( dit is de hulp die hierover gaat)

In deze theorie gaat het ervover hoe je gedachten invloed hebben op je gevoel en wat dat voor gevolgen heeft op je gedrag. Je kunt je gedachten veranderen. Daarmee verander je je gevoel en je gedrag.

De sessies beginnen met een inventarisatie van stresssituaties en gevoelens, binnen en buiten school. WILLEN veranderen is de eerste bewuste stap.

Je gaat nu het doel van je verandering in je eigen woorden vastleggen: je wilt sterker of rustiger worden, meer zelfvertrouwen krijgen, je beter in je vel voelen, betere cijfers halen, gezien worden zoals je werkelijk bent, meer kans maken om je doelen te bereiken, vragen durven stellen, durven presenteren, …

Zoals de naam van de methode ‘lefgasten’ al aangeeft, is het uiteindelijke doel een positieve spiraal, niet alleen op school maar in de totale leefwereld van het kind. Van angst naar lef en motivatie!!

Happines

Denk je dat deze methode jouw kind kan helpen om terug te geloven in zichzelf, faalangst te herkennen en leren tot herstelgedrag te komen dan kan u geheel kosteloos en vrijblijvend informeren. Telefonisch op volgend nummer 0473/709 166 of via mijn website www.happines.be

“De kracht diep in jou is echt!”

Ines Geudens

faalangsttrainer

happinesslogo_website-top

No Comments

Leave a Reply

Contacteer mij

Vragen over mijn coachings, workshops of het boek Dappere Draak? Neem dan vrijblijvend contact met me op.

Adres:

Rozenstraat 20
2580 Putte

Telefoon:

+32 (0)0473 70 91 66